Odložite telefon. Barem za vreme odmora

5. 8. 2019



Previše gledamo u ekran telefona. Šta može da nam pomogne da smanjimo tu „zavisnost“?

Često čujemo da ovaj ili onaj (tinejdžer, prijatelj, poznanik…) ne ispušta pametni telefon iz ruke. Ili da porodica za stolom uopšte ne razgovara, ako i razgovara, to čini putem aplikacija za komuniciranje umesto uživo. Bez obzira na to da li je percepcija toga koliko smo vezani za džepne elektronske prijatelje ispravna ili ne, nije greška barem neku nedelju godišnje malo zaboraviti na njih i obratiti pažnju na okolinu. U tome mogu da nam pomognu aplikacije na samim telefonima i računarima, a možemo da se odlučimo i za druge načine odricanja koji zahtevaju nešto više samodiscipline. Jesmo li sposobni za to?

Aplikacije za ograničavanje upotrebe telefona

Na android telefon ili iPhone (a naravno i na tablete) možete da instalirate neki od brojnih programa koji se ponašaju kao neki policajac iz prikrajka. Ili pak kao motivator jer mnoge od tih aplikacija osmišljene su u obliku izazova i igara.
 

Korisnik ostvaruje ciljeve, dobija poene, osvaja nagrade ako se uzdrži od upotrebe telefona i skoncentriše se na druge zadatke koje ima pred sobom ili se druži sa bližnjima.
 

Neke od aplikacija te vrste pogledaćemo u nastavku. Kod svih je važno da na njima podesite stroga ograničenja, a onda ih ostavite na miru i poštujete njihova upozorenja i „blokade“. One se uvek mogu isključiti, ali onda niste postigli ništa.

Digital Wellbeing  i Screen Time

Prvo utvrdite koliko često vam je telefon u rukama i koliko vremena svakog dana potrošite na određene aplikacije i sadržaje. Podatke o tome na novijim telefonima javljaju Digital Wellbeing (Android) i Screen Time (iOS). Oba sistema možete naći u podešavanjima uređaja.
 

U principu su veoma slični. Inače beleže vreme upotrebe pojedinačnih aplikacija, broji primljena obaveštenja, poslate poruke i slično.
 

Kod oba sistema može se podesiti koliko vremena dnevno je moguće koristiti pojedinačnu aplikaciju. S tim u vezi sistemi nisu sasvim beskompromisni, pošto ograničenja u svakom trenutku mogu da se isključe. Svejedno mogu da budu korisni i dobrodošli već zbog toga što ograničenje postoji. Pošto onda kada vas telefon opomene da ste se približili granici koju ste postavili ili da ste je već prešli, možete da se setite da odložite uređaj.
 

Možete da koristite odnosno podesite i neku od drugih aplikacija koje su za razliku od prve dve koje služe otkrivanju navika,namenjene pre svega odvikavanju.

Offtime

Među aplikacijama za odvikavanje najpre spomenimo Offtime. Ova aplikacija tako omogućava praćenje korišćenja telefona, a onda možete sebi da postavite granice, podešavate upozorenja i ograničavate pristup određenim aplikacijama. Možete i da blokirate pozive, poruke i obaveštenja, pri čemu značajne kontakte možete da uvrstite kao izuzetke.

Moment

Aplikacija Moment je još jedna od onih koje polaze od konkretnih podataka o upotrebi, a onda daju mogućnost za podešavanje dnevnih limita. Iako vas onda kada ih prevaziđete, samo ljubazno upozori, ne zaključava pristup aplikaciji ili čak celokupnom sistemu.

Flipd

Znatno stroža aplikacija jeste Flipd, koja sakriva aplikacije za društvene mreže i igrice kako one ne bi smanjile usredsređenost na druge, značajnije stvari. Korisnik može da postavi i izazove („ne gledam u telefon dok radim“) ili da se motiviše praćenjem za koliko je smanjio upotrebu telefona.

AppDetox

AppDetox na sličan način omogućava ograničen ili potpuno blokiran pristup aplikaciji. Svaki put kada korisnik prekrši neko od ovih pravila, opominje ga i čuva sve opomene u izveštaju kako bi se brzo videlo kakva je uspešnost odvikavanja.

Forest

Forest je možda najsimpatičnija aplikacija. U njoj posadimo drvo i onda gledamo kako raste. Mada raste samo dok se držimo postavljenih ograničenja. Određene aplikacije mogu da predstavljaju izuzetke, ali sve druge drvce mogu da unište. Uspešan rast onda donosi i nove vrste drveća.

Negativni efekti spomenutih aplikacija

Sve spomenute aplikacije imaju i neka potencijalna neželjena dejstva.
 

Tako nam se Digital Wellbeing kao i Screen Time čine najkorisnijim sa stanovišta poznavanja naših navika, utvrđivanja koliko vremena dnevno vam je telefon u ruci, koliko puta ga otključate i slično. Mada to istovremeno znači da sve ove podatke zna i neko drugi. Već prema opcijama ugrađenim u operativni sistem, veoma je malo verovatno da te informacije ostanu u telefonu.
 

Podaci o upotrebi telefona idu najmanje u anonimizovanom i agregiranom obliku Googlu i Applu na dalju obradu.

A još manje želite da takve podatke prikupljaju manje poznati developeri aplikacija, pri čemu ni ne znamo dobro kuda sve mogu biti poslati.
 

Apple je nakon uvođenja spomenutog praćenja upotrebe čak privremeno onemogućio većinu takvih aplikacija, među kojima su mnoge bile namenjene ograničavanju koliko deca mogu da koriste telefone i šta sa njima mogu da rade.
 

Pomoćna sredstva za ograničavanje samog sebe naravno te implikacije „za prisluškivanje“ nemaju. Svejedno, budite svesni da određeni algoritmi znaju koliko koristite telefon. Kao što znaju i šta pišete i dobijate u e-pošti kod internet provajdera.
 

Stalno praćenje događanja na telefonu može da skrati i trajanje baterije. Žalbe u vezi sa tim koje je moguće pročitati na internet forumima možda jesu preterane, ali sigurno nisu sve bez osnova.

Postavite svoja ograničenja

Za odvikavanje od telefona naravno postoje i drugi načini a ne samo podešavanja određenih ograničenja. Najjednostavniji plan koji zahteva nešto discipline jeste odluka da se svakodnevno rekreirate.
 

Naročito tokom leta ne bi smelo da bude preteško barem svakog drugog dana otići na sat ili dva trčanja, hoda (po mogućstvu brzog hoda), vožnje biciklom, plivanja ili nekog drugog sporta. Uslov za to jeste da se u toku te aktivnosti ne bavite telefonom, osim možda za neku lepu fotografiju. Time se odvikavate i od drugih ekrana, ne samo onog u džepu.

Odmor sa telefonom?

Naročito za vreme  odmora, možda bi bilo pametno uzeti drugi telefon ili uzeti neki stari na kojem nisu instalirane aplikacije za društvene mreže i neke druge mreže za ćaskanje. Istina je da uvek mogu da se instaliraju, ali pokušajte da se oduprete takvim iskušenjima.
 

Na „golom“ telefonu nije moguće u svakom trenutku proveriti šta ima novo, šta je ko objavio ili poslao. Telefon veći deo vremena može da ostane i u režimu letenja ili u ormaru odakle možete da ga uzmete najviše dva puta dnevno da biste proverili važne stvari a zatim ga vratite na mesto.
 

Na plažu ponesite takav mobilni u koji nije ubačena SIM kartica i tako nije povezan ni na jednu mrežu, a njegova svrha jeste samo za povremeno fotografisanje kako bi vam ostale uspomene sa mora. Ako to nije najnoviji model, za moguće lopove biće manje zanimljiv odnosno šteta je mnogo manja ako vam ga slučajno odnesu.
 

Za izazov, nemojte sa sobom na odmor da ponesete punjač, a telefon podesite na maksimalnu štednju baterije. Osnovne funkcije (pozivi, poruke…) i dalje će raditi, a svega ostalog možete da se odreknete.

 

Share on Google+