Zašto su motorna ulja toliko važna i drugi odgovori u vezi s njima.

3. 7. 2017

 

Zašto je vašem vozilu za svoj rad potrebno motorno ulje, koje je ono pravo i koliko košta? Uz pomoć stručnjaka zamaziva potražili smo najvažnije informacije o ulozi motornog ulja u održavanju vašeg vozila.

Zašto je vozilu potrebno motorno ulje?

Uprkos mnogim alternativnim rešenjima većina vozila imaju motorni pogon s unutaršnjim sagorevanjem. Kako bi radili besprekorno, potrebno im je motorno ulje.

Glavna uloga motornog ulja je da osigura kontinuitet dotoka mazivnog ulja između dve površine koje se gibaju, što značajno smanjuje trenje. Druga važna funkcija je odvajanje i prenos toplote na motorni rashladni sistem.

Upotrebom kvalitetnog ulja smanjuje se trošenje pokretnih delova motora tokom rada na minimum. Zato je za nenarušen rad motora potrebno neprestano obnavljati motorno ulje.

Ujedno, motorna ulja koja su danas na tržištu doprinose i  tome da su troškovi održavanja vozila niži. S tim u vezi, vozite se u ekonomičnijim vozilima koja imaju veću snagu, troše manje goriva i imaju čistiji auspuh. Rad motora je pouzdaniji i trajniji, što pozitivno utiče i na sigurnost u drumskom saobraćaju.

Koje motorno ulje je ono pravo?

Postoji veoma velika ponuda motornih ulja različitog kvaliteta i za različite namene. Priznate svetske institucije razvrstale su motorna ulja prema viskoznosti (gradaciji) i kvalitetu. Na osnovu toga lakše ćete se odlučiti za ono koje je primereno za vaše vozilo.

Viskoznost motornih ulja je određena s obzirom na njihov sastav, odnosno koliko je ulje gusto ili tečno.

Faktor viskoznosti je najvažnija karakteristika ulja i menja se s temperaturom. Viskoznost zato opisujemo pomoću razreda koji su određeni merenjem viskoznosti na različitim temperaturama. Pogledajmo primer s brojkom i slovom W (Winter):  10W označuje ulja koja su primerena za upotrebu na niskim temperaturama.

Što je brojka niža to je niža viskoznost na niskim temperaturama. To znači da je ulje više tečno i brže dolazi do svih potrebnih mesta u motoru, što  direktno utiče na manje trošenje samog motora.

Viskoznost ulja koja su primerena za upotrebu na višim temperaturama označena je samo brojkom, bez slova (npr. 40).

Razredi viskoznosti motornih ulja su: 0 W, 5 W, 10 W, 15 W za hladnija podneblja, 20, 30, 40 za umerenija podneblja, razredi 50 i 60 za vruće podneblje i najteže radne uslove.

Savremena multigradna motorna ulja spajaju karakteristike ulja za zimske i letnje temperature, pa se mogu koristiti tokom čitave godine. Kod označavanja takvog ulja zajedno su navedene obe gore pomenute oznake, na primer 10W-40.

Kako odabrati pravu viskoznost?

Neki proizvođači, pre svega oni s Dalekog Istoka, ne preporučuju razred viskoznosti jer se vozila izvoze na različite kontinente. Ni generalni uvoznici to često ne navode. 

Stoga s obzirom na kretanje letnjih i zimskih temperatura na našem području preporučujemo sledeće razrede viskoznosti: 5W-30, 5W-40, 10W-40, 10W-50, 15W-40 in 15W-50.

Razvrstavanje po kvalitetu

Motorna ulja su razvrstana i prema kvalitetu, što uređuju priznate svetske institucije na području automobilizma. Njihove oznake su obično na svim pakovanjima motornih ulja. Tako da na taj način možete da proverite adekvatnost motornog ulja za svoje vozilo.

Najrasprostranjeniji API standard deli ulja na sledeće oznake:

  • za benzinske motore ulja su označena slovom "S", iza kog slede uzastopna slova (po abecednom redu, npr. SA... SJ, SL, SM do SN, što je trenutno najviša oznaka). Svako sledeće uzastopno slovo iza slova "S" podrazumeva za stepen viši kvalitet.
  • za dizel motore ulja su označena slovom "C", izakog slede uzastopna slova (abecedni redosled), potom broj. Svako sledeće uzastopno slovo iza slova "C" (npr. CF, CF-4, CG-4, CH) i veći broj označavaju kvalitetnije ulje. Trenutno, najviša oznaka kod tih ulja je CK4.

 

Svakako je smisleno upotrebljavati ulja visokog kvaliteta jer se time produžuje životni vek motora i smanjuje mogućnost kvara.

Da li za moje vozilo primereno samo ono ulje koje preporučuje proizvođač?

Svaki proizvođač automobila ili proizvođač motocikala ima za određeni motor propisanu specifikaciju ulja koja je izražena standardom kvaliteta i vrednošću viskoznosti. Obično je možete naći u servisnoj knjižici ili knjižici s uputstvima za upotrebu vozila, kao i preporučenog proizvođača ulja.

Tim uljima se obično opremaju nova vozila (prvo punjenje), a upotrebljavaju se i u ovlašćnim servisima. Upotrebom tih ulja obično je propisana i garancija. Ali to nije jedini proizvođač motornog ulja s takvim karakteristikama (oznakama prema standardima).

Pogrešno je mišljenje da je za određenu marku automobila ili motocikla primerena samo jedna određena marka ulja.

Većina motornih ulja na tržištu je preporučena od strane nekog proizvođača automobila ili zadovoljava neki njegov standard. Ali to još ne znači da je ulje vrhunskog kvaliteta, znači samo da zadovoljava minimalne zahteve određenog proizvođača.

Kako stoje stvari s cenom motornih ulja?

Cene motornih ulja kod nas u specijalizovanim prodavnicama i servisima su vrlo različite, u zavisnosti od kvaliteta motornog ulja i količine pakiranja. Preporučujemo vam da se pre servisa svog vozila raspitate o cenama motornih ulja u samom servisu i u specijalizovanim prodavnicama za motorna vozila. 

Kada da menjam motorno ulje?

Servisne intervale za zamenu ulja za pojedine motore i vrste motornog ulja određuju sami proizvođači vozila. Servisni intervali određeni su s obzirom na pređene kilometre vozila (obično između 10.000 km i 30.000 km) ili vreme (na godinu ili dve).

Neki proizvođači vozila pak određuju servisne intervale zamene ulja u zavisnosti od načina vožnje koje prati računar u vozilu.

Potrebno je pridržavati se servisnih intervala u toku trajanja garancije vozila jer oni nisu propisani samo zbog zamene motornog ulja. S obzirom na kvalitet mazivih ulja koja su trenutno na raspolaganju na tržištu, definisani intervali za zamenu motornog ulja mogli bi biti duži.

Kad istekne garancija, nije potrebno da ga menjate godinu dana ako koristite kvalitetno motorno ulje i još niste prešli sve kilometre koji su propisani za servisni interval. Menjajte ulje kada odvozite taj broj kilometara.

Kako stoje stvari s motociklima?

Motociklisti ne uživaju u samo u vožnji, već im motor predstavlja i predmet  kom posvećuju  punu pažnju i kod održavanja. S tim u vezi potrebno je promeniti ulje barem jednom godišnje.

Ali većina motociklista u godinu dana ne pređe broj kilometara koje je potrebno preći za zamenu motornog ulja. Stoga savetujem vam da motorno ulje menjate na jesen, pred zimski period u kom se motocikl ne vozi, a ne na proleće pre početka sezone. Ako s istim uljem pređete veliki broj kilometara i delovi su već istrošeni, može doći do štetnih spojeveva koji vremenom mogu da oštete delove motora.

Pre nego što očistite i pospremite vašeg konjića, zamenite mu motorno ulje i odložite akumulator na toplo. Zatim se možete predati sanjarenju i planiranju motociklističkih putovanja za sledeću godinu.

Mineralno, polusintetičko ili sintetičko ulje?

Oznake mineralno, polusintetičko ili sintetičko ulje odnose se na bazna ulja koja dobijamo iz sirove nafte. Svako motorno ulje je naime sastavljeno od baznog ulja (75-95%) i dodataka koji poboljšavaju karakteristike ulja.

Sintetička bazna ulja su u potpunosti "hemijski čista" ulja. Imaju bolje karakteristike od mineralnih ili polusintetičkih baznih ulja koja zbog svoje hemijske strukture pomalo zaostaju u karakteristikama.

Bolja su potpuno sintetička ulja.

Što je sa mešanjem ulja?

Kod zamene ulja uviek u potpunosti napunite ulje istog proizvođača, jednake viskoznosti (gradacije), kvaliteta i specifikacija (s obzirom na preporuku proizvođača vozila).

Ako je neophodno da dolijete ulje u motor,a propisano motorno ulje vam nije dostpuno, sintetičkom ulju možete doliti i mineralno ulje i obrnuto. Isto tako možete bez štete za motor dodati ulje različite viskoznosti (gradacije) i različitog proizvođača ako je odgovarajućeg kvaliteta.

Ako ste ipak ostali bez zadovoljavajuće količine motornog ulja u motoru negde "Bogu iza nogu", upotrebite bilo kakvo motorno ulje.Motor neka ne radi bez njega jer to je za njega smrt, a za vas početak problema.

 

Članak izražava stanovište autora i ne nužno stanovište Triglav osiguranja a.d.o.

 

AUTOR: MAG: LUDVIK PEVEC

Stručnjak je u području maziva, zaposlen u Slovenačkim železnicama, gde se profesionalno bavi održavanjem vozila. Autor je više stručnih članaka i istraživanja na temu maziva i održavanja vozila koje je predstavio na međunarodnim skupovima i konferencijama.Vanredni je profesor, motociklista i oprezan vozač na putu jer je sigurnost uvek na prvom mestu.

 

 

Share on Google+