Motoristi protiv vozača automobila?

6. 12. 2017


 

Peter Kavčič poziva sve da odbace predrasude i otklone vlastite slabosti.
 

Možda nisam tipičan motorista iako mi vožnja motorom znači mnogo. Slobodu, mir, uzbuđenje i adrenalin. Dok sam na motoru, stvarno sam sam sa sobom, bez nepotrebnih misli ili briga, skoncentrisan samo na ono što se događa oko mene. Naravno da sam i vozač automobila. Automobil vozim jer je to praktično i, naravno, jer bez njega ne mogu zamisliti život. Vozim decu u školu i porodicu na izlete, a mimo glavne sezone svaki se dan vozim na posao.
 

Mogu reći da sam, za razliku od većine motorista na putu, na motoru tokom cele godine. To mi omogućava posao urednika motociklizma za Auto magazin. Intenzivno se vozim kada su temperature napolju primerene i kada asfalt nudi dovoljno prijanjanje za sigurnu vožnju. Kada na sve dodam i sva testiranja u toplijim krajevima sveta i izlet u Maroko svake godine, zaista se trudim da stalno budem u odgovarajućoj „moto-kondiciji“.

Nedostaje nam kultura vožnje

Danas, kada mogu reći da se iza mojih leđa nakupila duga kilometraža, još uvek sam ili bolje rečeno, još sam više svestan svoje ranjivosti na motoru. Iako smtram da je Slovenija prekrasna zemlja za motoriste zbog geografskog položaja i zanimljivih auto puteva, nažalost zaključujem da nam nedostaje kultura vožnje - kako vozačima za volanom u sigurnom zagrljaju lima i okruženim najnovijom tehnologijom i sigurnosnim jastucima tako i svim vozačima motora ili skutera. 
 

Ako čitate ovaj tekst, verujem da ste među onima kojima nije svejedno šta se događa na putevima. Jer korak napred možemo učiniti samo kada otklonimo vlastite slabosti. Bitno je stalno donošenje odluka - savesno donošenje odluka da vozimo tako da ne ugrožavamo sebe ili druge.

Najpre se treba rešiti stereotipa i predrasuda o tome kakvi smo/su motociklisti, a kakvi smo/su vozači automobila.

Kao motorista poručujem svim vozačima automobila:
 

1. Motoristi nisu ludaci zavisni od adrenalina ili skloni samoubistvu. Svaki iskusan motorista zna koliko je opasno sesti na motor i da to treba činiti samo kada je glava pribrana i kada nije umorna.
 

2. Kao motorista sedim na višem sedištu od vas u automobilu, zato svaki put kad se vozim samo do posla mogu navesti najmanje četiri do pet primera kad odlutate u mislima sa telefonom u ruci. Vozači automobila, često ste „uljuljkani“ u svoju vožnju, niste skoncentrisani na događanje u saobraćaju i nemate kontakt očima sa ostalim učesnicima u saobraćaju.

Meni je izuzetno važno da stalno skeniram okruženje; da li je li to pešak na trotoaru, biciklista uz ivicu puta ili vozač ispred, pored mene ili iza mene. Samo kada mi uzvratiš pogled znam da si me primietio, inače sam u sivoj zoni koja je potencijalno opasna.
 

3. Prestizanje kolone (naravno uvek polako, samo za nijansu bržim tempom) nije pozicioniranje ispred vozača automobila, nego isključivo preživljavanje za vreme letnje vrućine ili kiše. Čekanje motoriste na suncu u opremi je kao čekanje u vreloj rerni. 
 

4. Alkohol i motor ne idu zajedno. Nažalost, među motoristima ima i onih koji se igraju sa Vašim ali i sopstvenim životom.
 

5. Ukoliko vidite da Vam motorista dolazi u susret ili Vas prestiže, uzmite u obzir da postoji mogućnost da će biti mnogo brži od Vas. Dinamika ubrzanja motora je puno veća.

Na primer, motor od 0 do 100 km/h ubrza za tri do četiri sekunde. Ako se motorista odluči za prestizanje ili ubrzavanje, tri puta brže će biti pored Vas nego da vozi automobil. Ukoliko skrećete sa puta, pravovremeno uključite pokazivače smera, uzmite dovoljno vremena i dovoljno jasno najavite svoj manevar. Tako je bezbedno za sve.

Nepromišljenom ili nepažljivom motoristi,  ali i sebi, ćete spasiti glavu ili bar izbeći ozbiljne povrede i materijalnu štetu.
 

6. Ispod svake kacige i svake karoserije nalazi se čovek. Možda ima porodicu, možda je muž, otac, deda, baka, možda je mlad i neiskusan mladić ili devojka. Čak i ako pogreši, neka to ne bude fatalno. Zato mu treba Vaša pažnja, treba Vas da pratite što se događa na putu. Imajte to na umu kada sedite za volanom u automobilu.

Kao vozač automobila poručujem svim motociklistima:

1. Neprilagođena brzina jedan je od glavnih razloga nesreća koje dožive motoristi. Tu mi (motoristi) moramo shvatiti da sve zavisi od nas samih, a ne od drugih.

Sve je u samokontroli.
 

2. Vožnja u sporijoj koloni za vozača automobila jednako je stresna kao i za motoriste. Ukoliko kao motorista prolaziš kraj nje, učini to sigurno i obzirno.

Prestiže se po levoj strani, a ne malo levo, malo desno. Sporu kolonu prestižeš polako, a ako se kao vozač automobila sklonim i oslobodim prostor, biće mi drago i na sitnom gestu u znak zahvalnosti. Jer, na kraju krajeva, svi smo deo saobraćaja i iste gužve, zar ne?
 

3. Turiranje na semaforu i start kao da si na trci prvenstva MotoGP je neugodno. Posebno ako se ponovo sretnemo na sledećem semaforu, zar ne?! Time definitivno ne dobijaš ništa. Možda samo ljute vozače automobila oko sebe kojima upravo zbog toga svi motoristi idu na živce. Ukoliko želiš da se takmičiš i trkaš, idi na stazu namenjenu za to!
 

4. Vožnja u krivinama jedan je od većih užitaka koje donosi motor. Ipak, pazi kada se nagneš u levo da ne dođeš u susret nagnut telom na moju strane trake. Neću imati gde da se pomerim. Susret tvoje glave i mog automobila neće biti ugodan.
 

5. Oslobađanje adrenalina na motoru i na putu nije najbolja kombinacija.

Za sportsku vožnju u današnjem saobraćaju dosta je primerenija trkačka staza. Tamo možeš juriti do krajnjih granica i nagaziti na gas do kraja, a da ti niko ne dođe u susret. Ukoliko slučajno napraviš grešku, staze su dizajnirane tako da se možeš sigurno spasiti. Dok uz autoputeve raste drveće, stoje saobraćajni znakovi i ivičnjaci, a saobraćaj da i ne spominjem.

Staze podnose greške, ali putevi, nažalost, ne! Adrenalin možeš sigurno osloboditi na stazama kojih u našoj okolini ima nekoliko, na kartodromima sa supermoto motociklom na motokros-stazama ili na trialu, jer je izvrstan trening koncentracije, ravnoteže i pogleda.

Zaključujem da će adrenalin preplaviti telo iako su brzine vrlo male. Nakon toga na put dođeš smireniji i adrenalinski ispražnjen tako da nastavljaš voziti bezbedno.

 

Peter Kavčič

Urednik motociklizma u časopisu Auto magazin i urednik specijalizovanog internet izdanja Moto medija www.moto-magazin.si.

 

Za više informacija o ovoj temi i drugim savetima prijavite se na naš Newsletter.

 

Share on Google+